Trafikundervisning i Thy i top fem

Del artiklen:

Pressemeddelelse fra Thisted Kommune

Trafikundervisning i skolerne er et vigtigt element i at gøre børn og unge klar til at færdes sikkert i trafikken, og Thy ligger i top, når det gælder skolebørns trafikundervisning. Det viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik.

Cykelbanen på Nors Skole, som bliver brugt i trafikundervisningen. Her kan eleverne øver sig i at færdes sikkert i trafikken. Privatfoto.

Ni ud af ti ulykker i trafikken skyldes vores adfærd, og det er derfor vigtigt, at både forældre, skoler og kommuner bruger tid og energi på at lære børn og unge om færdsel og trafiksikkerhed.

I Thy er vi gode til trafikundervisning, men det er desværre ikke tilfældet alle steder, selvom trafik-undervisning er obligatorisk i folkeskolen. Det viser en ny undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført sammen med 97 af landets 98 kommuner.

Men i Thy er trafikundervisningen højt prioriteret, og med 827 point ud af 1000 mulige er Thisted Kommune blandt de allerbedste i landet, når det gælder om at sikre, at skolebørnene får den nødvendige trafikundervisning. Kommunen ender i top fem blandt landets kommuner.

- Vi har et veletableret netværk for kommunens færdselskontaktlærere. Skoleledergruppen prioriterer trafikundervisningen højt, og det er ikke er en arbejdsopgave, som ’går på tur’ blandt lærerne. Derfor kender vi hinanden godt i netværket. Det er en kæmpe fordel i hverdagen, når der skal skabes kontakt og handling mellem politi, skoler og forvaltninger, forklarer Dorthe Siggaard Riis, der er kontaktlærer på Koldby Skole og tovholder for færdselskontaktlærerne i Thisted Kommune.

René Carlsen fra Midt- og Vestjyllands Politi er her på besøg på Hanstholm Skole for at afholde højresvingskursus. Privatfoto.

 

Tydelige læseplaner

Derudover peger Per Overgaard, der er chef for Undervisning og Dagtilbud, på de meget tydelige læseplaner alle har lokalt, som forklaring på at Thisted Kommunes skoler scorer højt på trafikundervisningen. Planerne sikrer kontinuitet og kvalitet. De skitserer meget tydeligt, hvad der skal ske på hvert klassetrin, og hvem der har ansvaret for at det sker, når det drejer sig om færdsel-, trafik- og førstehjælpsundervisning.

- Og en tredje ting, vi mener, der er afgørende for, at vi har succes med vores trafikunder-visning er, at vi har et meget tæt samarbejde mellem de to forvaltninger, Anlæg og Infrastruktur og Undervisning og Dagtilbud og så Politiet. Sammen er vi lykkes vi med en velorganiseret trafikundervisning, som alle parter kan se sig selv i, siger Per Overgaard.

Ifølge de nationale retningslinjer så skal de yngste elever i 0.-1. klasse gennemføre gåprøven. Eleverne i 5.-6. klasse skal prøve kræfter med cyklistprøven, og de ældste elever i 8.-9. klasse skal have undervisning i risikoforståelse, hvor de fx lærer, hvorfor det er risikabelt fx at køre uden hjelm, køre fuld på cykel eller lign.

Det er ikke første gang i år, at Thisted Kommunes skoler udmærker sig i trafikundervisnings sammenhæng. I september fik tre folkeskoler overrakt GF Forsikrings Trafikpris. Netop for deres indsats for trafiksikkerhed i børnehøjde.

Cykelbane på Nors Skole. Privatfoto.

Skoletrafiktest et vigtigt værktøj

Kommunernes Skoletrafiktest er en årlig national undersøgelse, som gennemføres af Rådet for Sikker Trafik i samarbejde med landets kommuner og skoler. Testen er et effektivt redskab til at sikre, at der skabes et vedvarende fokus på trafiksikker adfærd for børn og unge.

På baggrund af testen kan hver enkelt kommune se, hvor godt de klarer sig, og de får samtidig skræddersyede anbefalinger, der gør det muligt at sætte målrettet ind og prioritere lige præcis de indsatser, der er brug for lokalt. Det skal sikre, at fremtidens trafikanter bliver endnu bedre klædt på til at klare sig sikkert og trygt gennem trafikken.

- Det er rigtig positivt, at mange kommuner og skoler arbejder målrettet med trafikunder-visningen, da det bidrager til, at færre skoleelever kommer til skade i trafikken. Men vi kan også se, at der er kommuner, hvor man godt kan gøre mere, så fremtidens børn og unge lærer, hvad de selv kan gøre for at komme gennem trafikken uden at komme til skade, siger Sisse Egeberg, seniorprojektleder hos Rådet for Sikker Trafik.

Du kan se, hvordan de enkelte kommuner har klaret sig, og hvor mange point de har fået i årets undersøgelse her.

Fakta: - Ni ud af ti ulykker i trafikken skyldes menneskelig adfærd. - Det er obligatorisk at undervise børn og unge i færdsel og trafiksikkerhed i folkeskolen. - Undervisningen er med til at give børn og unge trafiksikre vaner, som de får gavn af, når de færdes på egen hånd i trafikken.