Trafik

    Sydtrafik er blevet bedt om at komme med forslag til besparelser på busdriften og har blandt andet foreslået at fjerne bybussen i Ribe.

    Bus-besparelser udløser ballade

    Landet over arbejdes der nu i kommunerne med at nedlægge busruter eller begrænse kørslen. Et eksempel fra Esbjerg Kommune viser, at det politisk kan være temmelig bøvlet at gennemføre bus-besparelser.
    Halvtomme busser, færre afgange og i yderste konsekvens nedlagte ruter. Det kan blive konsekvensen i flere kommuner, fordi passagerantallet er dalende oven på coronaen og inflationen stikker af.

    Dalende passagertal i busser belaster kommunernes økonomi lang tid frem

    Det bliver et langt sejt træk at få passagertal i busserne op på niveau fra før coronaen. Kommuner må på grund af det faldende antal samt stigende inflation regne med ekstraregninger i både 2022, 2023 og måske helt ind i 2024.
    Mange har mistet lysten til at køre med bus i coronatiden og har fundet alternativer. Nu vil Aalborg Kommune prøve at lokke nogle af de 'tabte' passagerer ombord igen.

    Kommune vil lokke borgerne tilbage i busserne

    I mange byer har corona-tiden ført til, at langt færre borgere tager bussen. Nu vil Aalborg Kommune investere i forskellige tiltag, der skal lokke især unge til at køre med bus.
    Et flertal i borgerrepræsentationen i København vil gerne have sat farthastigheden ned i København.

    Flertal vil skære ti kilometer i timen af farten i København

    Fartgrænse på 30 eller 40 kilometer i timen kan ifølge medie blive virkelighed på mange veje i København. Projektet kommer til at koste 90 millioner kroner, og det vil ikke gå ud over erhvervslivet, lover borgmester.
    Transportministeriets grønne færgepulje har givet tilsagn om 72 mio. kr. for to nye elfærger på Ærø-Svendborgruten.

    Kommune siger ja tak til 72 millioner færgekroner

    Kommunalbestyrelsen i Ærø Kommune har godkendt budgettet for to nye elfærger - kommunen skal selv stå for at finansiere 336 mio. kr. til færgerne.
    Henrik Christensen har solgt sin bil og cykler nu til og fra arbejde hver dag.

    Supercykelstier er et hit – men kommuner trykker på bremsen

    Selvom flere pendlere bruger hovedstadens supercykelstier, er størstedelen af det planlagte supercykelnet ikke blevet bygget. Kommuner kan ikke finde pengene, lyder forklaringen.
    Hvis nogle passagerer er så trætte af mundbindet, at de nægter at tage det på, skal chaufføren ikke tage konflikten, mener trafikselskaber.

    Trafikselskaber: Chauffører skal glide af på mundbindsnægtere i bussen

    Flere af landets trafikselskaber opfordrer chaufførerne til ikke at tage konflikten med genstridige passagerer, der nægter at bruge mundbind.
    Nogle kommuner "sover i timen" ifølge De Danske Bilimportører, når det gælder om at fremme opsætning af ladestandere med offentlig adgang.

    Lejere har meget langt til ladestandere i nogle kommuner

    Ny undersøgelse viser, at der er stor forskel på kommunerne, når det gælder nem adgang til opladning af bilen. Særligt danskere, der bor i lejlighed, er udfordret. Se hvordan det står til i din kommune.
    Transportminister Benny Engelbrecht, ITD's administrerende direktør Carina Christensen og Vejles borgmester Jens Ejner Christensen var alle til stede, da Vejle Kommune her til morgen blev kåret som Årets Transportkommune.

    Jysk kommune kåret som Årets Transportkommune

    Klimavenlig asfalt, støtte til at få dele af vejnettet i kommunen godkendt til modulvogntog samt gode parkerings- og rastepladser til chauffører og lastbiler er blot nogle af årsagerne til, at Vejle Kommune i år løber med titlen som Årets Transportkommune.
    Hurtigt kørende busser - såkaldte BRT-busser - baner vejen for nye, store byggerier i hovedstadsområdet.

    Hurtigbus-linjer giver kommuner grønt lys til store byggerier

    Fem kommuner i hovedstadsområdet får mulighed for at få opført store byggerier i de ellers forholdsvis tætbebyggede kommuner. Det sker som følge af en statslig forsøgsordning i forbindelse med hurtigbus-ruter - såkaldte BRT-linjer.
    I udvalgte dele af Aarhus skal man kun have lov at køre 40 km/t, mener byrådspolitikere, som har forslag på dagsordenen her i dag, onsdag.

    Lokalpolitikere vil have farten ned i stor kommune

    Kommunerne kan nu lægge billet ind på at komme med i forsøg, som gør det muligt at sænke fartgrænsen til 40 km/t i udvalgte byzoner. Det handler om sikkerhed, siger byrådsmedlemmer i Aarhus.
    3D-effekten ved overgangen virker ved hjælp af skygger, så det ligner, at feltet svæver nogle centimeter over jorden. Det skal nu præves tre steder i Aarhus.

    Aarhus får sit første 3D-fodgængerfelt

    Optisk bedrag skal få bilister og cyklister til at holde tilbage for krydsende fodgængere i centrum. Rådmand vil afprøve fodgængerfelter i 3D.