Borgerservice

    Borgerservice

    Fra den 22. september bliver MitID standard-loginet på flere offentlige hjemmesider.

    Så rulles MitID for alvor ud på offentlige hjemmesider

    Fra torsdag den 22. september vil man som udgangspunkt skulle bruge MitID, når man som borger logger ind på eksempelvis Borger.dk. Ved at gøre MitID til 'standardvalg' får kommunernes borgerservice sandsynligvis igen, igen mere overarbejde.
    Det skaber overarbejde i borgerservice i hele landet, når borgere skal have skiftet NemID ud med MitID. Køen foran borgerservice i Esbjerg Kommune på billedet har ikke noget med den nuværende kø til MitID at gøre.

    MitID presser borgerservice helt ud til kanten

    Overgangen til MitID skaber fortsat lange køer i borgerservice, og kommunernes opgave er langt fra at være løst. 'Alle er blevet væltet af det her', siger formand for borgerservice-chefer og retter kritik mod Digitaliseringsstyrelsen.
    I 62 af landets kommuner er der krav om forudgående tidsbestilling, inden borgerne møder op i borgerservice.

    Flertal af kommuner holder fast i tidsbestilling ved borgerservice

    Et stort flertal af kommunerne kræver, at borgerne bestiller tid, før de kan møde forvaltningernes medarbejdere. Men det er en alvorlig forringelse af velfærdsstatens sikkerhedsnet, mener den juridiske tænketank Justitia.
    Udvalgsformand i KL og borgmester Peter Rahbæk Juel er positiv over for regeringens nye digitaliseringsstrategi. Men regeringen kommer ikke udenom at tilføre kommunerne flere penge, hvis ambitionerne skal gennemføres, mener han.

    KL: Hvis kommunerne skal sætte fart på digitalisering, kræver det penge

    KL er positiv over for regeringens nye digitaliseringsstrategi. Men ifølge KL kan der ikke sættes turbo på den digitale omstilling, medmindre der kommer midler i økonomiforhandlingerne.
    En ansat i Helsingør Kommune sørgede mandag for at få slæbt en taske med brændende sprit, petroleum og optændingsblokke ud af rådhuset. Dagen derpå bliver sikkerheden i rådhuset skærpet.

    Sikkerhed ved byrådsmøder skærpes efter brandattentat

    Fremover skal borgere i Helsingør Kommune møde op senest et kvarter før, hvis de vil overvære et byrådsmøde. Det er en ærgerlig begrænsning, lyder det fra politiker, som er vred efter brandattentat mod byrådsmøde i går, mandag.
    Borgerne ser med mildere og mildere øjne på de sammenlagte kommuner. Her ses indgangen til rådhuset i Sorø Kommune, som i 2007 blev sammenlagt af kommunerne Dianalund, Stenlille og Sorø.

    Borgerne bedømmer sammenlagte kommuner bedre og bedre

    Både når det gælder service og demokrati, så bedømmer borgerne de sammenlagte kommuner med mildere og mildere øjne. Det viser ny, interessant kortlægning. Bekymringerne, for at lokaldemokratiet ville lide store skade efter kommune-sammenlægningerne, er gjort til skamme her efter 15 år.
    Intervare A/S har fået frem til 1. november til at forbedre chaufførernes vilkår, så de er overensstemmelse med Københavns Kommunes arbejdsklausuler.

    Enigt udvalg har truffet afgørelse om Intervare

    Efter Københavns Kommunes kontrol af frit-valgs-leverandøren Intervare A/S, der ifølge kommunen har afsløret grov underbetaling af chauffører, har kommunen nu besluttet at give firmaet lidt over en måned til at ændre på forholdene.
    De administrative medarbejdere på rådhuset i Solrød Kommune får fra 1. september mulighed for en fire dages arbejdsuge.

    En kommune mere åbner op for firedages arbejdsuge

    En kommune mere åbner op for firedages arbejdsuge for kontorfolk. Det skal give medarbejderne større arbejdsglæde og mere fleksibilitet for borgerne, forklarer kommunaldirektøren.
    I Herning har man hyret en ekstra person ind for at kunne klare enorm efterspørgsel på pas, oplyser chefen for Erhverv og Borgerservice, Henrik Kjeldsen.

    Danskerne strømmer til borgerservice for at få pas

    Der er massivt pres på borgerservice for at udstede pas til rejselystne danskere. Udstedelsen af pas er tidoblet på få måneder, viser nye tal. Vi lærer en del her under corona, fortæller chefer for borgerservice.
    Åbningstiderne i borgerservice i Sønderborg Kommune ændres fremover, så borgerne i langt højere grad kan komme i tale over telefonen med medarbejderne. (Arkiv)

    Fremtidens borgerservice: Færre fremmøder – mere telefontid

    Erfaringerne fra corona-nedlukningen får nu Sønderborg Kommune til at overveje permanente ændringer af borgerservice. Åbningstiden for fysisk fremmøde skal sættes ned, mens der skrues op for digital og telefonisk betjening.