Så rulles MitID for alvor ud på offentlige hjemmesider
Fra torsdag den 22. september vil man som udgangspunkt skulle bruge MitID, når man som borger logger ind på eksempelvis Borger.dk. Ved at gøre MitID til 'standardvalg' får kommunernes borgerservice sandsynligvis igen, igen mere overarbejde.
MitID presser borgerservice helt ud til kanten
Overgangen til MitID skaber fortsat lange køer i borgerservice, og kommunernes opgave er langt fra at være løst. 'Alle er blevet væltet af det her', siger formand for borgerservice-chefer og retter kritik mod Digitaliseringsstyrelsen.
Flertal af kommuner holder fast i tidsbestilling ved borgerservice
Et stort flertal af kommunerne kræver, at borgerne bestiller tid, før de kan møde forvaltningernes medarbejdere. Men det er en alvorlig forringelse af velfærdsstatens sikkerhedsnet, mener den juridiske tænketank Justitia.
KL: Hvis kommunerne skal sætte fart på digitalisering, kræver det penge
KL er positiv over for regeringens nye digitaliseringsstrategi. Men ifølge KL kan der ikke sættes turbo på den digitale omstilling, medmindre der kommer midler i økonomiforhandlingerne.
Sikkerhed ved byrådsmøder skærpes efter brandattentat
Fremover skal borgere i Helsingør Kommune møde op senest et kvarter før, hvis de vil overvære et byrådsmøde. Det er en ærgerlig begrænsning, lyder det fra politiker, som er vred efter brandattentat mod byrådsmøde i går, mandag.
Borgerne bedømmer sammenlagte kommuner bedre og bedre
Både når det gælder service og demokrati, så bedømmer borgerne de sammenlagte kommuner med mildere og mildere øjne. Det viser ny, interessant kortlægning. Bekymringerne, for at lokaldemokratiet ville lide store skade efter kommune-sammenlægningerne, er gjort til skamme her efter 15 år.
Enigt udvalg har truffet afgørelse om Intervare
Efter Københavns Kommunes kontrol af frit-valgs-leverandøren Intervare A/S, der ifølge kommunen har afsløret grov underbetaling af chauffører, har kommunen nu besluttet at give firmaet lidt over en måned til at ændre på forholdene.
En kommune mere åbner op for firedages arbejdsuge
En kommune mere åbner op for firedages arbejdsuge for kontorfolk. Det skal give medarbejderne større arbejdsglæde og mere fleksibilitet for borgerne, forklarer kommunaldirektøren.
Danskerne strømmer til borgerservice for at få pas
Der er massivt pres på borgerservice for at udstede pas til rejselystne danskere. Udstedelsen af pas er tidoblet på få måneder, viser nye tal. Vi lærer en del her under corona, fortæller chefer for borgerservice.
Fremtidens borgerservice: Færre fremmøder – mere telefontid
Erfaringerne fra corona-nedlukningen får nu Sønderborg Kommune til at overveje permanente ændringer af borgerservice. Åbningstiden for fysisk fremmøde skal sættes ned, mens der skrues op for digital og telefonisk betjening.