Som i mange andre af de større provinsbyer er også Vejle hæmmet af lange køer på indfaldsvejene og langsom trafik gennem stort set hele byen i myldretiden.
Det problem vil byrådet i samarbejde med Sydtrafik nu forsøge at afhjælpe ved at reducere antallet af biler på vejene, der leder ind mod byen. Det fortæller Gerda Haastrup Jørgensen (V), der er formand for Teknisk Udvalg i Vejle Kommune:
“Vejle er en attraktiv by at bo, handle og arbejde i, og det sætter byen under pres. Samtidig har vi vedtaget en klimaplan og en mobilitetsplan, der begge har som mål at begrænse bilerne i midtbyen. Vejle Park and Ride er et godt værktøj i den målsætning,” siger Gerda Haastrup Jørgensen i en meddelelse.
Derfor forsøger Vejle Kommune nu at lokke flere bil-pendlere over i busserne, inden de når helt ind til byen. Der ligger to samkørselspladser – en i nord og en i syd – begge steder lige ved motorvejsafkørslerne, og begge pladser har også et busstoppested. Og den bus kan bilpendlerne bruge gratis:
“Forsøget er en lakmustest på, om vi som bilister er villige til at stille vores biler i udkanten af byen og dermed være med til at nedbringe antallet af biler i midtbyen. Det er både godt for klimaet, miljøet, trafikken og for folkesundheden,” siger Gerda Haastrup Jørgensen.
For at kunne komme hurtigt og billigt i gang med at teste efterspørgslen, har kommunen valgt en helt analog løsning: Når du stiger på bussen ved samkørselspladserne fra 1. december, skal man ikke købe billet eller tjekke ind med Rejsekortet. I stedet får passagererne udleveret en lille polet hos chaufføren, som skal bruges på tilbagevejen efter fyraften.
Gammeldags løsning skal gøre en forskel hurtigt
“Valget er faldet på denne lidt ‘gammeldags’ løsning, fordi det betyder, at vi kan komme til at teste ideen hurtigt og enkelt. Samtidig kan vi få data på brugen af det nye tilbud: Chaufførerne indsamler de afleverede poletter og tæller dem, når deres vagt er slut,” fortæller Jette Lauridsen, der er afdelingschef for Kunde og Marked i Sydtrafik. Hun fortsætter:
“Vi tror på, at vi kan gøre en forskel for pendlerne. Det er ikke sikkert, at man i første omgang kommer hurtigere frem med bussen, der jo også kan sidde fast i trafikken. Men i bussen er tiden mere din egen, og du kan slappe af. Og hvis mange nok bruger tilbuddet, bliver der også bedre plads på vejene.”
Forsøget begynder 1. december og fortsætter det næste års tid.
Læs mere på www.sydtrafik.dk/parknride