Del artiklen:
Bedre lønninger i de private virksomheder gør det svært for Københavns Kommune at rekruttere byggesagsbehandlere, fortæller borgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).
Bedre lønninger i de private virksomheder gør det svært for Københavns Kommune at rekruttere byggesagsbehandlere, fortæller borgmester Ninna Hedeager Olsen (EL). - Foto: Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix (arkiv)

Bedre løn i det private gør det svært for kommuner at fastholde byggesagsbehandlere. I København håber man nu at nedbringe en pukkel af byggesager ved hjælp af vikarer.

Af Iver Houmark Andersen, redaktør af NB-Kommune, iver@nb-medier.dk

Det er svært for kommunerne at rekruttere og fastholde byggesagsbehandlere. I København har det vist sig så svært, at man i det netop indgåede budgetforlig har måtte afsætte penge til at bruge vikarer på det sagsforberedende arbejde i byggesager.

I budgettet for 2022 har Borgerrepræsentationen i København afsat 11,1 millioner kroner til, at forvaltningen også de kommende år kan lade et eksternt vikarbureau stå for dele af det sagsforberedende byggesagsarbejde. Det skriver Berlingske.

Når det er nødvendigt med ekstern hjælp, så skyldes det ifølge teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olesen (EL), at kommunen ikke kan hamle op med lønningerne i byggeriet.

“Vores første handlingsplan i starten af valgperioden gik primært til rekruttering. Der har måttet sadle om, for de sagsbehandlere, som vi bruger i København, har ofte nogle kompetencer, der kan bruges ude i byggesektoren. Siden er der kommet mere gang i byggeriet, og det er svært at konkurrere med de private om løn,” siger Ninna Hedeager Olesen (EL) til Berlingske.

På Dansk Industris samlede liste over kommunal sagsbehandling i byggesager ligger Københavns Kommune på en 87.-plads. Det er på ingen måde godt nok, mener man i Borgerrepræsentationen, og der bliver nu iværksat en ny handlingsplan. 

En del af handlingsplanen handler om omskoling og opkvalificering af eksisterende medarbejdere, hvor der blandt andet er blevet oprettet specialiserede team i altansager for at sikre en mere præcis og hurtig sagsbehandling, skriver Berlingske.

Man har også i Københavns Kommune oprettet et callcenter, hvor medarbejdere med administrative kompetencer kan håndtere simple byggehenvendelser til kommunen. På den måde får byggesagsbehandlerne bedre muligheder for at koncentrere sig om de mere komplicerede byggesager.

Læs også:
Vallensbæk er suverænt hurtigst til at behandle byggesager

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Kommune i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her