Del artiklen:
I en ny rapport har VIVE gjort status på de mange erfaringer, som medarbejderne og ledelsen har gjort sig i krisetiden.
I en ny rapport har VIVE gjort status på de mange erfaringer, som medarbejderne og ledelsen har gjort sig i krisetiden. - Foto: Modelfoto: Ricky John Molloy/VIVE

Der er mange gode erfaringer fra coronakrisen på sundheds- og ældreområdet, viser en ny rapport fra VIVE. Kommunerne kan få store gevinster ud af at arbejde systematisk med at fastholde og videreudvikle erfaringerne, mener FOA.

Af Jørn Sørensen, [email protected]

Da coronavirussen gjorde sit indtog i Danmark, stod plejepersonalet på det kommunale sundheds- og ældreområde over for en markant ændret hverdag.

Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har nu i en ny rapport gjort status på de mange erfaringer, som medarbejderne og ledelsen har gjort sig i krisetiden.

“Selvom krisen har været en kæmpe udfordring, der har krævet utroligt meget af medarbejderne, så viser rapporten, at man også har gjort sig mange positive erfaringer. Dem bør man i kommunerne arbejde systematisk med at fastholde og videreudvikle,” siger formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA Torben Hollmann i en pressemeddelelse.

Der er store lokale forskelle på, hvad der har virket godt under krisen, og Torben Hollmann opfordrer derfor de enkelte kommuner til se på, hvilke erfaringer de kan tage med sig videre. Men der er nedslagspunkter i rapporten, som bør kunne bruges i et bredt perspektiv:

“Trivslen blandt nogle af de mest sårbare borgere er mange steder blevet bedre under krisen, fordi der har været mere ro omkring dem. Man har i højere grad struktureret samarbejdet med de pårørende, og personalet har haft mere tid til kerneopgaverne, fordi mange udviklingsopgaver har været på standby,” siger Torben Hollmann.

Læs også:
Borgmester: Unik læring fra coronatiden

Beslutningsprocesserne i ledelseslaget har også flere steder været kortere og mere fleksible, med et større fokus på driften og medarbejdernes hverdag, og samtidig har medarbejderne nydt godt af en øget anerkendelse fra både ledelsen og samfundet.

“Der er altså mange positive ting, som vi kan arbejde videre med oven på krisen. Vi har gjort os nogle helt unikke erfaringer, som man i kommunerne er nødt til at samle op på og få videreført i det daglige arbejde,” siger Torben Hollmann.

VIVE-rapporten består af fem analyser om emnerne:

  • Ledelse og beslutningsprocesser
  • Hygiejneområdet
  • Skærmteknologi
  • Borgere og pårørende på indeområdet
  • Samarbejde om træning og rehabilitering

Læs hele rapporten via linket her.