Del artiklen:
Esbjerg er især kendt for havnen, fiskeriet og monumentet
Esbjerg er især kendt for havnen, fiskeriet og monumentet "Mennesket ved Havet" af Svend Wiig Hansen. Nu går arbejdet igang med at finde alle de andre attraktioner, som kan være med til at tiltrække nye beboere og mere arbejdskraft. - Foto: Foto: Torben Meyer, Esbjerg Kommune

Alt for få danskere kender noget til Esbjerg, derfor vil de lokale politikere, uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet gøre byen mere attraktiv og tiltrække nye borgere, og så skal byen have en ny identitet.

Alt for få danskere kender noget til Esbjerg, derfor vil de lokale politikere, uddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet gøre byen mere attraktiv og tiltrække nye borgere, og så skal byen have en ny identitet.

De fleste af os tænker på havn og fiskeri, når vi hører bynavnet Esbjerg, og måske skulpturen af de store hvide mænd, der kigger ud over havet. Men Esbjerg er meget mere.

Det mener Esbjerg Kommune, som nu i samarbejde med med Business Esbjerg, Education Esbjerg, Esbjerg Havn og en lang række virksomheder, institutioner, foreninger og borgere vil sikre, at der henover en årrække bliver skabt et nyt Esbjerg-brand.

Baggrunden for arbejdet er en bosætnings- og imageanalyse af brand- og analysevirksomheden Stagis, som fortæller at mere end 50 procent af danskerne slet ikke kender området eller kender det kun af navn.

Det har blandt andet den effekt, at 28 procent af rekrutteringer til job blandt profiler med lang videregående ender med ikke at blive besat.

“Esbjergs stilstand i tilflytning og image er ikke tilfredsstillende. Vi har derfor en ambition om at udvikle Esbjerg og definere et fokuseret brand de næste 10 år i samspil med øvrige parter,” siger Jesper Frost Rasmussen (V), borgmester i Esbjerg, i en pressemeddelelse.

Han vil gerne have løst udfordringen og sat skub i udviklingen. Samlet set er der stagnation og Esbjerg har som hovedby ikke den vækst, som ellers kendetegner en regional hovedby.

De historiske rødder

Ifølge Esbjerg Kommune og de respektive partnere skal det nye brand fortolke og videreudvikle nogle udvalgte karaktertræk, som er særlige for byen og egnen. Således at den nye identitet både har rødder i Esbjergs historie og kultur, men også opleves som relevant og nyskabende af både eksisterende borgere og af omverdenen.

“Man er, hvad man fortæller. Derfor skal Esbjerg blive meget bedre til at fortælle sin utrolige historie,” siger Erling Petersson, leder af Education Esbjerg.

Og første skridt på vejen kunne være at fortælle byens historie via en skulptur midt i byen af tidligere indenrigsminister J.B.S. Estrup. Det var ham, som i 1867 stod bag anlæggelsen af Esbjerg Havn i en tid, hvor Esbjerg ikke var andet end et par gårde og nogle enkelte huse med i alt 23 indbyggere.

Forslaget er netop blevet fremsat af May-Britt Andrea Andersen (K), formand for Kultur & Fritidsudvalget og Kasper Rathjen, museumsinspektør på Fiskeri- og Søfartsmuseet.

”Nu har vi lige fået resultatet af en bosætnings- og imageanalyse, der viser, at mere end halvdelen af danskerne ikke kender til Esbjerg. Jeg synes, vi skal italesætte og omfavne Esbjergs historie langt mere, end vi gør i dag,” siger May-Britt Andrea Andersen til JydskeVestkysten. Hun overvejer også at foreslå økonomi til statuen ved efterårets budgetforhandlinger.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Kommune i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her