Del artiklen:
Færdselskommissionen er klar med en handlingsplan, der skal være et redskab til de aktører, som arbejder med trafiksikkerhed. Målet er at bringe antallet af trafikdræbte ned.
Færdselskommissionen er klar med en handlingsplan, der skal være et redskab til de aktører, som arbejder med trafiksikkerhed. Målet er at bringe antallet af trafikdræbte ned. - Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En ny handlingsplan fra Færdselssikkerhedskommissionen for statslige, regionale, kommunale og private aktører skal vise vejen til færre dræbte i trafikken.

Af Ritzau, [email protected]

Når årtiet går på hæld, skal antallet af dræbte og tilskadekomne på de danske veje som minimum være halveret.

Sådan lyder målsætningen i en ny handlingsplan, som Færdselssikkerhedskommissionen offentliggør torsdag.

Senest i 2030 skal antallet af dræbte bringes ned på 90 årligt, mens ikke flere end 900 personer må komme alvorligt til skade i ulykker, der er registreret af politiet.

I øjeblikket mister omkring 180 personer årligt livet i trafikken, og flere end 3000 personer kommer til skade på vejene.

– Målsætningen er ambitiøs, det er sandt, men der er sandelig også brug for ambitioner på dette område, siger Færdselssikkerhedskommissionens formand, Andreas Steenberg (R), og næstformand Kristian Pihl Lorentzen (V).

– Bag hvert tal ligger et menneske og en familie, der er blevet berørt af trafikulykken. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan for at få omfanget af trafikulykker nedbragt, siger de i den fælles udtalelse.

Analyser fra Vejdirektoratet viser, at ulykker ofte sker, fordi der bliver kørt alt for hurtigt, og fordi trafikanterne er uopmærksomme. Det skyldes blandt andet, at trafikanter bruger mobiltelefonen i trafikken.

Derfor har kommissionen i handlingsplanen valgt at fokusere på fem områder.

Det er eneulykker, frontalkollisioner, krydsulykker, lette trafikanter og unge bilførere.

Handlingsplanen skal være et redskab til de beslutningstagere og aktører, der arbejder med at forbedre trafiksikkerheden.

Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplaner har i over 30 år dannet ramme for de indsatser, som statslige, regionale, kommunale og private aktører har gennemført inden for trafiksikkerhedsområdet.

Ud over handlingsplanen har transportminister Benny Engelbrecht (S) for et par måneder siden sat gang i et arbejde med at forny køreuddannelsen.

Køreuddannelsen er sidst opdateret i 1986.

/ritzau/

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Kommune i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her