Del artiklen:
- Foto: Rasmus Degnbøl

Det tager for lang tid at få godkendt ny teknologi inden for bæredygtig byudvikling og kollektiv transport, siger to borgmestre, der ser misundeligt mod andre lande, hvor godkendelsesprocesserne går hurtigere.

Af Emil Suhr Pedersen, skolepraktikant,

Fremtidens kollektive transport kan meget vel blive med selvkørende shuttlebusser som en vigtig del.

Det kunne nemlig betyde, at flere pendlere vil lade bilen stå og dermed mindske presset på de trafikale hovedårer.

Det fremgår i en pressemeddelelse fra Lincproject.dk.

Problemet er, at i Danmark er ventetiden for godkendelser af testkørsler af de omtalte shuttlebusser så lang, at det for nogle kan kvæle motivationen for projektet.

Det siger Claus Klint, direktør for Internet of Things i IMB Danmark, der ikke er sikker på, at IBM var gået med i projektet, hvis man havde kendt til den lange ventetid fra start:

”Hvis vi havde vidst, at en godkendelse ville være så tidskrævende, så er jeg ikke sikker på, at vi var gået med i projektet. Med den nuværende praksis risikerer vi at komme bagud som nation på en teknologi, som ellers er i rivende udvikling. Det virker paradoksalt, når vi netop vil være kendt for at være et grønt foregangsland med innovationskapacitet,” siger Claus Klint.

Internet of Things i IBM Danmark, er blandt andet ansvarlig for den cloud-løsning, der indsamler data om køretøjerne.

Ansøgningsprocessen har indtil videre taget omkring to et halvt år, og med en oprindelig forventning om, at de selvkørende busser kunne have været på gaden i foråret 2019, ser projektet ind i forsinkelser. Forsinkelserne vil betyde, at perioderne med test vil være langt kortere og vil medføre mindre erfaringsindsamling.

Ærgerlige borgmestre

Det ærgrer borgmestrene i de to deltagerkommuner. Steen Christiansen (S) er borgmester i Albertslund, og han siger:

”I Linc-projektet har vi opnået EU-støtte til at få konkrete erfaringer med ny kollektiv transportformer, som vi kan bruge til at skabe den bæredygtige byudvikling, vi står for i Albertslund. Vi ønsker med projektet at bidrage til innovationen og arbejde for billigere og bedre transport til vores borgere. Og så er det da ærgerligt at se det tage så lang tid – især når man ser, hvor hurtigt udviklingen går i andre lande”, siger Steen Christiansen.

Han bakkes op af borgmesterkollega i Gladsaxe Kommune Trine Græse (S), som også er med i projektet for at få nogle konkrete erfaringer:

”Med den kommende letbane og byudvikIingsprojekter som f.eks. Gladsaxe Ringby, giver det mening at se på, hvordan vi med nye og innovative løsninger kan få flere til at anvende de kollektive transportformer. Men for at nå dertil er vi nødt til at få nogle praktiske erfaringer og se teknologien i funktion under danske forhold”, siger Trine Græse.

Sverige og Norge har til sammenligning med Danmark en meget mindre kompliceret og hurtigere ansøgnings- og godkendelsesproces.

I Sverige er der siden 2018 allerede gennemført forsøg med mere end 10.000 passagerer i de selvkørende busser, hvorimod der i Danmark kun er gennemført ganske få, netop fordi en godkendelse kan tage flere år.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Kommune i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her