Del artiklen:
Ifølge vestjysk politiker kan det ende med, at lastbiler skal fragte skrald fra Vestjyllands kommuner til forbrændingsanlægget på Amager ved København. (Arkiv)
Ifølge vestjysk politiker kan det ende med, at lastbiler skal fragte skrald fra Vestjyllands kommuner til forbrændingsanlægget på Amager ved København. (Arkiv) - Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Byrådsmedlemmer langer ud efter regeringens nye planer for affald. Der er kritik af for meget bøvl for borgerne og risiko for, at der skal køres affald fra Vestjylland til Amager.

Af Jørn Sørensen, [email protected]

Fremover skal kommunerne have et mere ensartet affaldssystem for at øge genanvendelsen betragteligt. Det skal ske ved endnu mere sortering hjemme i de private husstande, ligesom virksomheder skal til at sortere mere. Det skal øge genanvendelsen og nedbringe CO2-udledningen.

Sådan lyder regeringens nye strategi for sortering af affald, som blev præsenteret mandag af miljøminister Lea Wermelin (S) og klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).

Læs også:
Regeringen: Alle kommuner skal sortere affald på samme vis

Men det er ikke et forslag, som møder stor velvilje i alle kommuner.

Rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune Bünyamin Simsek (V) er også medlem af bestyrelsen i Dansk Affald og medlem af KL’s Miljø- og Forsyningsudvalg.

Han bakker op om, at mere sortering af affald er vejen frem, men tilføjer, at man skal passe på med at ødelægge borgernes lyst til at sortere ved at gøre det alt for bøvlet og besværligt med 10 slags affald i 3-4 spande ved eget hjem:

“Jeg er enig i, at det vil give mening at have et mere ens affaldssystem i hele Danmark. Større land er vi trods alt ikke, og det kan give synergi i forhold til større fælles sorteringsanlæg. Men jeg vil gerne advare mod at lave et mere bøvlet og besværligt system, der tilmed kan risikere at blive væsentligt dyrere for borgerne,” siger Bünyamin Simsek til Århus Stiftstidende.

Rådmanden er ikke i tvivl om, at borgerne gerne vil sortere.

“Men vi kan ikke forvente, at borgerne er eksperter i affald og får det sorteret korrekt. Og hvis affaldet efter indsamlingen alligevel skal finsorteres, kan vi hurtigt risikere historier om, at det er spildt arbejde at sortere derhjemme.”
Affald på motorvejene
Ifølge JydskeVestkysten er begejstringen tilsvarende begrænset i Varde Kommune. 

Byrådsmedlem Preben Friis-Hauge (V) er også formand for AFLD (et fælleskommunalt affaldssamarbejde mellem seks vestjyske kommuner, red.) og næstformand i Forbrændingsselskabet Energnist.

I regeringens udspil hæfte han sig ved, at man ikke må ikke selv bygge nye, moderne og miljøvenlige affaldsforbrændinger, hvilket ifølge ham betyder, at affaldet i stedet skal fragtes til ARC på Amager: Et nyt og enormt forbrændingsanlæg, som også er københavnernes skibakke.Til JydskeVestkysten uddyber han:

“I 2023 lukker vi den ene ovn af to i Kolding, som vi ikke må opdatere. Vi må ikke bygge nyt i Esbjerg. Så skal vi køre til ARC på Amager. Vi synes ikke, det er rimeligt, at borgerne i Vestdanmark skal betale for forbrændingen på Amager,” siger Preben Friis-Hauge, der også er folketingskandidat for Venstre i Varde.

Energnist har beregnet, at det vil koste 94 millioner kroner ekstra om året at køre affaldet til København – og den regning ender i sidste ende hos kunderne i de jyske kommuner. Grundlæggende finder han, at det er det glade vanvid at køre jydernes restaffald til København.

“Alle snakker om CO2-aftryk. Så sender vi bare lastbiler med affald til Amager. Det hører ingen steder hjemme,” siger en hovedrystende Preben-Friis Hauge.