Del artiklen:
Bestyrelsesformanden for Fynbus, borgmester Morten Andersen, forventer et tab i 2020-indtægter i størrelsesordenen fra 60 til 100 millioner kroner. Nu skal passagererne vindes tilbage. (Arkiv)
Bestyrelsesformanden for Fynbus, borgmester Morten Andersen, forventer et tab i 2020-indtægter i størrelsesordenen fra 60 til 100 millioner kroner. Nu skal passagererne vindes tilbage. (Arkiv) - Foto: Fynbus

Stærkt faldende antal passagerer hos offentligt ejede trafikselskaber udløser millionregning, som selskaberne regner med at få dækket af staten. Selskaberne frygter, at kunderne ikke vender tilbage.

Af Jørn Sørensen, [email protected]

Når passagererne under coronakrisen vælger at stige ud af busser og tog og enten arbejde hjemme eller finde andre transportformer, så tager de millioner af kroner med sig ud af døren.

Det er virkeligheden, to måneder efter statsministeren lukkede landet ned, og trafikselskabernes kunder blev beordret til at arbejde hjemme.

Onsdag havde trafikselskaberne online krisemøde med trafikministeren, og ifølge Fyens Stiftstidende forventer Fynbus-formand Morten Andersen, at staten dækker det milliontab, som selskaberne er kørt ind i som følge af coronakrisens passagerflugt.

“Alle trafikselskaber står med den her udfordring: passagernedgang og manglende billetindtægter. Min klare oplevelse og forventning er, at man anerkender situationen, og at trafikselskaberne får kompensation for det massive indtægtstab, vi har lidt og lider på grund af corona,” siger Morten Andersen, der også er Venstreborgmester i Nordfyns Kommune.

Han siger, at selskabet forventer et tab i 2020 på mellem 60 til 100 millioner kroner.

Læs også:
Trafikselskaber styrtbløder - måske også ind i 2021

For landets største trafikselskab, Movia, er de negative tal i en lidt anden størrelse. I en mail til NB-Kommune oplyser selskabet, at et foreløbigt estimat viser en merudgift på 800 millioner kroner for 2020 alene.

“Movia forventer også i 2021 og 2022 en ekstra corona-relateret merudgift på grund af fortsat manglende indtægter og øgede udgifter – ud fra en forventning om, at passagertallet først vil rette sig over tid, og der fortsat er høje krav til ekstraordinær daglig rengøring med videre,” skriver Movia.

Tillid til selskaberne er altafgørende

Men selv om de økonomiske huller bliver dækket, og landet trinvis åbner igen, står trafikselskaberne over for den helt store øvelse at genvinde tilliden fra tusindvis af passagerer.

På almindelige hverdage er cirka 35.000 daglige forbrugere steget af Fynbus’ ruter, og det store spørgsmål er, om de stiger på igen, når flere og flere vender tilbage på arbejde, i skole og på uddannelsesinstitutioner.

“Vi har levet op til Sundhedsmyndighedernes anbefalinger, og det bliver vi helt indlysende ved med. Det er den måde, vi bedst bevarer den tillid, vi skal have over for passagerne, som skal føle sig trygge ved at sætte sig ind i en bus,” siger Morten Andersen.

Fynbus og de øvrige selskaber har indført flere tiltag for at beskytte både passagerer og chauffører. Busserne må ikke tage så mange passagerer med, som de plejer, der kan ikke købes kontantbilletter, og passagerer må ikke gå ind via fordøren og komme i nærheden af chaufføren for blot at nævne nogle.

“Meget afhænger nu af, hvor mange, man må lukke ind i en bus, og om vi skal køre videre med restriktioner i den her størrelse. Jo længere tid, der går med restriktioner, jo større risiko er der for, at passagerne finder en anden måde at transportere sig på. Sådan er det, når man som passager er hæmmet over en længere periode – hvis der går meget lang tid, før man føler sig tryg ved at sætte sig i en bus, finder man nye veje,” siger bestyrelsesformanden for Fynbus til Fyens Stiftstidende.

FAKTA: De store offentlig ejede trafikselskaber i Danmark

  • Sydtrafik – ejes af Region Syddanmark og de 11 kommuner i regionen.
  • Midttrafik – ejes af Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
  • Nordjysk Trafikselskab – ejes af Region Nordjylland og de 11 kommuner i regionen.
  • Fynbus – ejes af Region Syddanmark og ni kommuner på Fyn og Langeland.
  • Movia – ejes af Region Hovedstaden, Region Sjælland samt 45 kommuner.
  • BAT – Bornholms Trafikselskab – ejes af Bornholms Regionskommune.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv NB Kommune i 4 uger gratis og få adgang med det samme

Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her